Bieżące informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Wystawiasz przedmiot na sprzedaż? Uważaj na oszustów!

Data publikacji 23.02.2022

Policja ostrzega klientów banków przed pojawiającymi się oszustwami w internetowych serwisach ogłoszeniowych. Komenda Powiatowa Policji w Wołowie wciąż otrzymuje zgłoszenia od osób, które zostały oszukane. Pokrzywdzeni wystawiają do sprzedaży przedmioty na portalu ogłoszeniowym i po jakimś czasie pojawia się chętny. Oszust proponuje przelew przez stronę internetową, do której przesłał link. Tam sprzedający podaje dane karty płatniczej i tak przekazuje dostęp do swoich pieniędzy. Z konta wypłacane są duże sumy pieniędzy. Policjanci po raz kolejny przypominają, by podczas internetowych transakcji zachowywać rozwagę i nie podawać danych do swoich finansów.

Jak przebiega atak?

  • Sprzedający wystawia produkt lub usługę na portalach ogłoszeniowych, np. OLX.
  • Do sprzedającego odzywa się osoba rzekomo zainteresowana zakupem i wypytuje o szczegóły. Kontakt najczęściej następuje przez komunikator WhatsApp.
  • W trakcie prowadzonej rozmowy, potencjalnie zainteresowany kupujący - przestępca proponuje sprzedającemu płatność poprzez nową usługę.
  • Sprzedający otrzymuje link do strony, na której ma podać dane swojej karty lub dane do logowania do usług bankowości elektronicznej. Link może być przesłany: 
  1. bezpośrednio w rozmowie przez komunikator,
  2. w wiadomości e-mail lub SMS podszywającej się np. pod portal ogłoszeniowy lub usługę kurierską.
  • Klikając w przesłany link, otwiera się specjalnie przygotowana strona, wyglądająca dla sprzedającego wiarygodnie, gdyż może tam zobaczyć np. zdjęcie i cenę swojego produktu. Na tej stronie znajduje się ponadto miejsce do wpisania: karty płatniczej (dane posiadacza karty, pełen numer karty, CVV, data ważności, kod 3DS) lub danych dostępowych do bankowości elektronicznej (login, hasło, SMS)
  • Po podaniu powyższych danych nie dochodzi do sprzedaży i dodatkowo sprzedający traci swoje środki, stając się pokrzywdzonym. Często pokrzywdzeni dostają informację z konta, że dokonywana jest właśnie wypłata pieniędzy z bankomatu za pomocą aplikacji BLIK. Zanim pokrzywdzeni się zorientują i np. zablokują konto, tracą duże pieniądze.

Co zatem robić by chronić swoją tożsamość i pieniądze?

Prosimy, aby zawsze pamiętać, że:

  • dane dostępowe do konta, dane karty płatniczej oraz dane osobowe to informacje, które powinny być zawsze chronione - nie należy ich udostępniać osobom nieuprawnionym! Ujawniając je narażamy się na utratę swoich pieniędzy, a nawet zaciągnięcie kredytu lub pożyczki;
  • jeśli ktoś wywiera na Państwa presję i wymusza podjęcie natychmiastowej decyzji lub działań – proszę zastanowić się dwa razy, to może być próba ataku;
  • warto upewnić się w innym kanale komunikacji (np. oficjalny numer telefonu podany w Internecie), że nadawca rzeczywiście wysłał do Państwa wiadomość – zarówno w przypadku wiadomości e-mail, jak i wiadomości SMS lub wysyłanych w komunikatorach, nazwę nadawcy można dowolnie zmodyfikować i w ten sposób podszyć się pod prawdziwą firmę;
  • warto zweryfikować wiadomość pod kątem poprawności językowej (np. czy jest napisana poprawną polszczyzną, nie zawiera literówek lub innych błędów).

Jeśli zostaliście Państwo pokrzywdzeni w wyniku przeprowadzenia takiego ataku, prosimy o niezwłoczne złożenie zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa Policji oraz skontaktowanie się z Państwa bankiem. Jeśli posiadacie Państwo relacje biznesowe w kilku bankach, warto poinformować wszystkie o zdarzeniu.

 

mł. asp. Marzena Pawlik

KPP Wołów

 

 

Powrót na górę strony